-
Φροντιστήρια: Η «σκιώδης εκπαίδευση» στην κούρσα για τις πανελλαδικέςΣτο Λύκειο τα μαθήματα σταμάτησαν, αλλά τα φροντιστήρια συνεχίζουν, επιτελώντας τον κύριορόλο που τους έχει ανατεθεί:Να καλύψουν την αδυναμία του σχολείου να βοηθήσει τα παιδιάγια τις πανελλαδικές εξετάσεις. Αυτό προκύπτει από τις απαντήσεις γονέων και νέων σεσχετική έρευνα του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ για τα φροντιστήρια γενικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.Η Ελλάδα είναι ίσως η μόνη χώρα της Ευρώπης στην οποία η εισαγωγή στο πανεπιστήμιοείναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα φροντιστήρια, και δευτερευόντως με τα ιδιαίτερα.Η λέξη «frontistirio» έχει δικό της λήμμα στο Wikipedia, όπως και η λέξη «fakelaki», αφού πρόκειται γιακατεξοχήν ελληνικά φαινόμενα.Μόνο που αν το φακελάκι είναι παράνομο και κατακριτέο, όσο κι αν είναι διαδεδομένο, ταφροντιστήρια είναι ένας καθιερωμένος θεσμός, που συνεισφέρει στο ΑΕΠ και στηναπασχόληση.Ακόμα και όσοι αποκαλούν υποτιμητικά τα φροντιστήρια «παραπαιδεία»,προστρέχουν σε αυτά, θεωρώντας ότι έτσι παρέχουν στα παιδιά τους περισσότερες ευκαιρίες.Τα ελληνικά φροντιστήρια ανήκουν στο φάσμα της «σκιώδους εκπαίδευσης», όπωςαποκαλείται στη διεθνή βιβλιογραφία, και μπορεί να κοστίζουν σε μια οικογένεια όσο και έναςμισθός – ανάλογα με τα πόσα παιδιά έχει και σε ποια ηλικία.Ο Νίκος Φωτόπουλος, καθηγητής κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου καιεπιστημονικός διευθυντής του ΚΑΝΕΠ – ΓΣΕΕ, μιλάει στο in για το πώς η ανάπτυξη τωνφροντιστηρίων είναι «η κορυφή του παγόβουνου», σε ένα βαθιά προβληματικό εκπαιδευτικόσύστημα.Τα φροντιστήρια που λατρεύουμε να μισούμεΑπό την έρευνα γνώμης που πραγματοποίησε το ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ σε συνεργασία με τη MetronΑνάλυση, προκύπτουν αντικρουόμενες απόψεις γονιών και νέων για τα φροντιστήρια.Το 74% των γονιών και το 68% των νέων θεωρεί ότι τα φροντιστήρια βοηθούν ουσιαστικά τουςμαθητές να περάσουν στο πανεπιστήμιο.Όμως ο ένας στους δύο γονείς πιστεύει ότι τα φροντιστήρια επιβαρύνουν οικονομικά τηνοικογένεια και υπερφορτώνουν το παιδί και ότι δεν δίνουν ολοκληρωμένη γνώση αλλά μόνοέμφαση στις πανελλαδικές. Αντίστοιχα το 40% θεωρεί ότι τα φροντιστήρια ενισχύουν τηναδιαφορία για το σχολείο.Πώς ερμηνεύεται αυτή τη σχέση αγάπης-μίσους με τα φροντιστήρια;Η έρευνα, μας εξηγεί ο καθηγητής «επιχειρεί να αναδείξει μια σειρά από ανισότητες, αντιφάσειςκαι καταναγκασμούς τους οποίους υφίστανται τα εμπλεκόμενα μέρη, αφού στο πλαίσιο ενόςεξασθενημένου σχολείου τα φροντιστήρια προβάλλονται ως η ‘επιβεβλημένη λύση’».Την ίδια στιγμή όμως, «ακόμα και αυτοί που τα επιλέγουν στο βάθος αντιλαμβάνονται πως ηλειτουργία τους συνδέεται με ένα προβληματικό εκπαιδευτικό οικοσύστημα που αναπαράγειτην μαθησιακή τυποποίηση, νομιμοποιεί τις ιδιωτικές δαπάνες για μάθηση και εν τέλειεπισφραγίζει τις εκπαιδευτικές ανισότητες σε βάρος των κοινωνικά ασθενέστερων»,συμπληρώνει.Μια σχέση που αλλάζειΣύμφωνα με τον επιστημονικό διευθυντή του ΚΑΝΕΠ, «η σχέση σχολείου – φροντιστηρίου –Πανεπιστημίου – αγοράς εργασίας, μάλλον δεν έχει κατανοηθεί επαρκώς και ούτε πια είναιτόσο ΄γραμμική’ όσο πιστεύαμε στο παρελθόν.Δυστυχώς η ελληνική οικογένεια καλείται σήμερα να διαχειριστεί μόνη της την εν λόγω σχέση,αφού σύμφωνα και με τα στοιχεία της έρευνας, τα ελληνικά νοικοκυριά μόνο το 2023 δαπάνησανσυνολικά σχεδόν 614 εκατ. ευρώ για φροντιστήρια γενικής εκπαίδευσης.Αν λάβουμε υπόψη μας και τις δαπάνες για ξένες γλώσσες αλλά και για ιδιαίτερα μαθήματα,αντιλαμβάνεστε το μέγεθος του προβλήματος».
-
Να ξεφύγουμε από τη συνθηματολογίαΗ ρετσινιά της «παραπαιδείας έχει αρχίσει να ξεκολλάει από τα φροντιστήρια, τουλάχιστον σταμάτια των νέων. Μόνο το 7,7% των νέων θεωρεί τα φροντιστήρια παραπαιδεία, έναντι 20%των γονέων. Οι τρεις στους δέκα νέους θεωρούν ότι τα φροντιστήρια είναι ουσιαστικά ομοναδικός φορέας εισόδου στα πανεπιστήμια και ο ένας στους τέσσερις πιστεύει ότιαντικαθιστούν το σχολείο.Αυτό σημαίνει ότι έχει αναβαθμιστεί η έννοια της φροντιστηριακής εκπαίδευσης ή ότι έχειυποβαθμιστεί το δημόσιο σχολείο;«Πρέπει να φύγουμε από τη συνθηματολογία και να δούμε με καθαρή ματιά αλήθειες πουυπερβαίνουν την πόλωση και τα παραδοσιακά στερεότυπα. Τα φροντιστήρια έχουν μακράιστορική διαδρομή στη χώρα και κατά κανόνα ενδημούν εκεί που το κράτος δημιουργεί χώρογια την ανάπτυξή τους», μας λέει ο Νίκος Φωτόπουλος. «Το βλέπουμε κάθε φορά πουκατασκευάζονται ‘μεταρρυθμιστικά’ εγχειρήματα με πολλές εξετάσεις, με εισιτήριουςδιαγωνισμούς, με ‘κλειστούς αριθμούς’ επιτυχόντων κ.α».Σε άλλες περιπτώσεις, συνεχίζει ο καθηγητής «η αναγκαιότητα των φροντιστηρίωνπροσδιορίζεται από την αδυναμία του σχολείου να επιτελέσει έναν ρόλο που εκ τωνπραγμάτων το ίδιο δεν δύναται να παίξει, αφού τα μέσα αλλά και τα αποθέματα που αυτόδιαθέτει – προφανώς όχι τυχαία – αποδεικνύονται ελάχιστα, ισχνά και εξαντλημένα».Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι «οφείλουμε να δούμε σφαιρικά το ζήτημα και να κατανοήσουμε σεβάθος τις συνιστώσες, τις τάσεις και τους μετασχηματισμούς του εκπαιδευτικού μαςσυστήματος, αφού η ανάπτυξη των φροντιστηρίων – κατά την γνώμη μου – είναι μόνο ηκορυφή του παγόβουνου».Ταξική εκπαίδευσηΣύμφωνα με την έρευνα του ΚΑΝΕΠ οι οικογένειες που ανήκουν στις ανώτερες εισοδηματικέςκατηγορίες ξοδεύουν 3,5 φορές περισσότερα χρήματα για φροντιστήρια, από ό,τι οι οικογένειεςμε χαμηλότερα εισοδήματα.«Η εκπαίδευση στις μέρες μας γίνεται όλο και πιο ταξική και αποδεικνύεται μια δυσεπίλυτηεξίσωση με πολλούς αγνώστους. Η παραδοσιακή σχέση σχολείου – φροντιστηρίου –Πανεπιστήμιου – αγοράς εργασίας, θεωρώ πως έχει ήδη ΄ρευστοποιηθεί΄ και βρισκόμαστεενώπιον μιας έντονης κινητικότητας που θα επιφέρει ακόμα πιο ραγδαίουςμετασχηματισμούς», μας λέει ο επιστημονικός διευθυντής του ΚΑΝΕΠ.Ιδιωτικά πανεπιστήμια και ταμείαΟ Νίκος Φωτόπουλος θεωρεί ότι «η δημιουργία πολλών τύπων και διαφορετικών ταχυτήτωνσχολείων, η άναρχη ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων χωρίς έλεγχο και ακαδημαϊκήστρατηγική, ο επενδυτικός ανταγωνισμός των funds στην εκπαίδευση, η ανάπτυξη των νέωντεχνολογιών και των ‘πλατφορμών μάθησης’ κ.ά. θα επαναπροσδιορίσουν τις εκπαιδευτικέςκαι επαγγελματικές επιλογές των οικογενειών, με αποτέλεσμα να αναδιαταχθούν όλοι οι όροιπου συνθέτουν το υπάρχον εκπαιδευτικό οικοσύστημα»Στο πλαίσιο αυτό, «είναι σαφές πως θα αναδιαταχθούν και οι όροι της σκιώδους εκπαίδευσης’.Δίπλα στη χάραξη των εκπαιδευτικών σταδιοδρομιών θα βλέπουμε διαρκώς το επιχειρηματικόενδιαφέρον να κατευθύνεται προς τα εκεί που είτε η απουσία, είτε η αναποτελεσματικότητα τωνδημόσιων πολιτικών θα είναι ηχηρή».Όξυνση ανταγωνισμού και αποκλεισμός των αδύναμων«Υπό την έννοια αυτή, προβλέπεται περαιτέρω όξυνση του εκπαιδευτικού ανταγωνισμού,ακόμα μεγαλύτερη αύξηση των ιδιωτικών δαπανών, έντονη ανησυχία για την ποιότητα τωνσπουδών, την εγκυρότητα και την αξιοπιστία των προσόντων. Σε κάθε περίπτωση, θα ενταθείο βαθμός διακινδύνευσης, ανασφάλειας αλλά και αποκλεισμού ιδίως των κοινωνικά αδύναμων,https://gegonota.news/
-
Ημερομηνία δημοσίευσης: 22/05/2025 00:17σύνδεσηευπαθών και μη προνομιούχων», καταλήγει ο καθηγητής.https://gegonota.news/
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
- Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Γρεβενών
- Ανακοινώσεις
- Εμφανίσεις: 51
