-
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ7/8/2023Η ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΔΕΝΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΔυστυχώς για μία ακόμα φορά και σε συνέχεια των κακών πρακτικών τουπαρελθόντος (μνημονιακών και μεταμνημονιακών), ενημερωνόμαστε μέσωστοχευμένων «διαρροών» και δηλώσεων στον Τύπο για το περιεχόμενο εργατικούνομοσχεδίου και μάλιστα εν μέσω θέρους, όπου είναι γνωστό ότι οι ετήσιες άδειεςτων εργαζομένων δεν επιτρέπουν την προσήκουσα συμμετοχή στην απαιτούμενηθεσμική διαβούλευση, δίνοντας έτσι ένα ψευδοεπιχείρημα «μη εναντίωσης» καισυνεπώς «αποδοχής» των προωθούμενων, αγνώστου ακριβούς περιεχομένου,ρυθμίσεων.Η προσπάθεια μάλιστα προετοιμασίας της κοινής γνώμης ότι το ΥπουργείοΕργασίας προωθεί με δική του πρωτοβουλία νομοθεσία «προστατευτική» για τουςεργαζόμενους, ως προς το δικαίωμά τους να γνωρίζουν τους όρους εργασίας τους,δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, καθώς ουσιαστικά πρόκειται γιαδιατάξεις Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (2019/1152), για την οποία έχει αρχίσειαπό τον Νοέμβρη του 2022 διαδικασία επιβολής κυρώσεων από τα ευρωπαϊκάόργανα, λόγω καθυστέρησης στην ενσωμάτωσή της στην εθνική νομοθεσία. ΗΟδηγία αυτή αντικαθιστά παλαιότερη Οδηγία του 1991, οι διατάξεις της οποίαςπεριέχονται στο ΠΔ 156/1994 για την υποχρέωση του εργοδότη να ενημερώνει τονεργαζόμενο για τους όρους που διέπουν τη σύμβαση ή τη σχέση εργασίας.Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο, ότι ενώ η Κυβέρνηση είχε ήδη προειδοποιηθείεπίσημα για τη σοβαρή καθυστέρηση στην ενσωμάτωση της Οδηγίας, το ίδιοδιάστημα προχώρησε στην κωδικοποίηση του ατομικού εργατικού δικαίου (ΠΔ80/2022), στο οποίο έχει ενταχθεί σειρά αντεργατικών διατάξεων, ανάμεσα στιςοποίες και αυτές που όφειλαν να τροποποιηθούν λόγω της νέας Οδηγίας, όπως καιαυτές που έχουν ήδη κριθεί παράνομες με αποφάσεις εθνικών και διεθνώνοργάνων.Χαρακτηριστικό παράδειγμα παραπληροφόρησης είναι η αναγγελία τουΥπουργείου Εργασίας για προώθηση διάταξης για τη μείωση της δοκιμαστικήςπεριόδου από 12 σε 6 μήνες, όπως ρυθμίζει κατ' ανώτατο όριο η νέα Οδηγία. Κιαυτό γιατί η 12μηνη δοκιμαστική περίοδος (από 2 μήνες που ίσχυε) μαζί με τηνκατάργηση της αποζημίωσης των εργαζομένων εάν απολυθούν κατά το διάστημααυτό, είναι μνημονιακή διάταξη που έχει κριθεί παράνομη με απόφαση το 2017 τουαρμόδιου ελεγκτικού οργάνου του Συμβουλίου της Ευρώπης, ύστερα από τηνΠροσφυγή της ΓΣΕΕ το 2014 για την παραβίαση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη.Από το 2017 και μετά, όλες οι Κυβερνήσεις δεν κατάργησαν τη διάταξη αυτή, ενώαπό τον Ιούλιο του 2019 έως και τον Αύγουστο του 2022, που όφειλε η Κυβέρνησηνα ενσωματώσει τη νέα Οδηγία, πολλοί εργαζόμενοι (υπάλληλοι και εργατοτεχνίτεςλόγω της εξομοίωσής τους ως προς την αποζημίωση απόλυσης τον Ιούνιο του2021), εκτεθειμένοι στην εργοδοτική αυθαιρεσία, έχασαν την αποζημίωσή τους απότην πρακτική καταγγελίας της σύμβασής τους μέσα στη δοκιμαστική περίοδο.Ως προς τις συμβάσεις μηδενικών ωρών ή μη γνωστού ωραρίου, στις οποίες γίνεταιαναφορά, η ΓΣΕΕ τονίζει ότι στην εθνική μας νομοθεσία αυτή τη στιγμή, οι βασικοίόροι εργασίας, ανάμεσα στους οποίους η ειδικότητα, ο τόπος και ο χρόνοςεργασίας, οι αποδοχές, η ΣΣΕ που καλύπτει τη συγκεκριμένη εργασία οφείλουν νααναρτηθούν από τους εργοδότες υποχρεωτικά στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ το αργότερο έω ςκ αιτ η ν ίδια η μέρα τ η ς πρόσληψη και π άν τ ως πριν απο τη ν αν αλη ψη υπηρε σίας απότ ο ν εργαζόμενο. Συνεπώς, η εθνική νομοθεσία αυτή τη στιγμή ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ τηνέναρξη της απασχόλησης των εργαζομένων χωρίς να είναι εξαρχής σαφείς καιγνωστοί οι βασικοί όροι εργασίας τους, με την απειλή κυρώσεων στους εργοδότεςπου απασχολούν αδήλωτους ή ψευδώς δηλωμένους εργαζόμενους. Για αυτά ταστοιχεία μπορούν να ενημερωθούν οι εργαζόμενοι μέσω της πρόσβασή τους στο ΠΣΕΡΓΑΝΗ (my ERGANI).Η ΓΣΕΕ επισημαίνει ότι η Οδηγία περιέχει ρητή διάταξη για την απαγόρευσηυποβάθμισης της προστασίας που παρέχεται ήδη στο εθνικό δίκαιο κάθε ΚράτουςΜέλους και της ισχύος ευνοϊκότερων διατάξεων και αναφέρει ότι «1. Η παρούσαοδηγία δεν αποτελεί επαρκή αιτιολογία για την υποβάθμιση του γενικού επιπέδουτης προστασίας που ήδη παρέχεται στους εργαζομένους εντός των κρατών μελών».Συνεπώς η ισχύουσα εθνική νομοθεσία για την ενημέρωση των εργαζομένων ωςπρος τους όρους εργασίας τους, μπορεί και πρέπει να αποκτήσει συνοχή και ναενισχυθεί μόνο ως προς την προστασία που παρέχει στους εργαζόμενους στηνΕλλάδα και όχι να απορρυθμίσει περαιτέρω τα εναπομείναντα, δυστυχώς,εργασιακά δικαιώματα, με πρόσχημα την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/1152/ΕΕ.Υπενθυμίζουμε στο Υπουργείο Εργασίας ότι οι βασικές υποχρεώσεις των εργοδοτώνγια τη γνωστοποίηση των όρων εργασίας των εργαζομένων, εντάσσονται σε έναιδιαίτερα απορρυθμισμένο πλαίσιο προστασίας τους, τόσο σε ατομικό όσο και σεσυλλογικό επίπεδο, το οποίο ευνοεί την εργοδοτική αυθαιρεσία καιπαραβατικότητα ως προς τους βασικούς όρους εργασίας, με πρόσφατες τιςαντεργατικές ρυθμίσεις του ν. 4808/2021, όπως για τη δυνατότητα ατομικήςσυμφωνίας διευθέτησης του χρόνου εργασίας και το τεκμήριο παροχήςανεξάρτητης εργασίας των εργαζομένων στις ψηφιακές πλατφόρμες. Τοαπορυθμισμένο αυτό πλαίσιο αποδεδειγμένα οδηγεί στην έξαρση της αδήλωτης καιτης ψευδώς δηλωμένης εργασίας, όπως με στοιχεία και συγκεκριμένες προτάσειςσε Οδικό Χάρτη κατέδειξε πολύχρονη τεχνική βοήθεια της Διεθνούς ΟργάνωσηςΕργασίας προς την Ελλάδα, όπου υπήρξε τριμερής συμμετοχή και δέσμευση(Υπουργείο Εργασίας μαζί με την Επιθεώρηση Εργασίας, ΓΣΕΕ, εθνικές εργοδοτικέςοργανώσεις).Οσο για τις ανήκουστες ανακοινώσεις για το χρόνο εργασίας των εργαζομένων, πουφαίνεται να «σέβονται» το 8ωρο, αλλά να το διπλασιάζουν μέσα στην ημέρα μεπρόσχημα τη «θέληση» των εργαζομένων, υπενθυμίζουμε ότι η ανθρώπινη ζωή καιαξιοπρέπεια δεν είναι φόντο σε δημόσιες δηλώσεις και φωτογραφίσεις. Ηυποχρεωτική ανάπαυση των εργαζομένων είναι υποχρεωτικά 11 ώρες στο 24ωρο,προστατεύεται από την ευρωπαϊκή και την εθνική νομοθεσία, στην οποία είναινωπή η μνημονιακή παρέμβαση για τη μείωσή της (ήταν 12 ώρες), με βάση τατραγικά στοιχεία των εργατικών ατυχημάτων και των επαγγελματικών ασθενειών.Οι βασικοί κανόνες για το χρόνο εργασίας και την υγεία και την ασφάλεια τωνεργαζομένων δεν είναι επικοινωνιακό παιχνίδι, για να «τσιμπήσει» η δημοσιότητακαι μετά να ανακληθούν οι όποιες δηλώσεις, ως φιλεργατική υποχώρηση τηςΚυβέρνησης.Για όλα αυτά, όπως και για την επείγουσα αποκατάσταση των συνεπειών τηςαπόσχισης της Επιθεώρησης Εργασίας από το Υπουργείο Εργασίας, σε βάρος τηςσυντονισμένης παρακολούθησης της εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας (όσηέχει απομείνει), με σκοπό την προστασία των εργαζομένων, η ΓΣΕΕ έχεισυγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις, που οφείλει το Υπουργείο Εργασίας να λάβειυπόψη στο πλαίσιο της απαιτούμενης διαφάνειας και έγκαιρης ενημέρωσης κατάτην προώθηση εργασιακών ρυθμίσεων.Η εργατική νομοθεσία και η προστασία των εργαζομένων δεν είναι επικοινωνιακόπαιχνίδι. Το Υπουργείο Εργασίας οφείλει να προχωρήσει σε νομοθετικές ρυθμίσειςμε διαφάνεια και αποδοχή των αιτημάτων των εργαζομένων, αναγνωρίζοντας τουςαγώνες τους για την κατάργηση αντεργατικών ρυθμίσεων και την αποκατάστασητης εργατικής προστασίας.ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
- Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Γρεβενών
- Ανακοινώσεις
- Εμφανίσεις: 48
