-
Π Ρ Ο Σ Κ Λ Η Σ ΗΓια την έναρξη διαπραγματεύσεων με σκοπό την κατάρτιση καιυπογραφή νέας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας(ΕΓΣΣΕ), σύμφωνα με το ν. 1876/1990, όπως ισχύει.ΑπόΤη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ), που εδρεύει στηνΑθήνα, οδός Πατησίων 69.Προς1. Το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), οδόςΞενοφώντος 5, Αθήνα.2. Τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών ΒιοτεχνώνΕμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), οδός Αριστοτέλους 46, Αθήνα.3. Την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου καιΕπιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), οδός Μητροπόλεως 42, Αθήνα.4. Το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ),οδός Αμαλίας 34, Αθήνα5. Το Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), Πλ. Μοριχόβου 1,Θεσσαλονίκη.Κοινοποίηση:1. Υπουργό Οικονομικών2. Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων3. Διοικητή Επιθεώρησης Εργασίας4. Διοικητή Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης1
-
Η ΓΣΕΕ αποφάσισε να κινήσει τη διαδικασία του άρθρου 4 τουΝ.1876/90 και να σας καλέσει σε διαπραγματεύσεις, με σκοπό τηνκατάρτιση και υπογραφή νέας Εθνικής Γενικής ΣυλλογικήςΣύμβασης Εργασίας, οι όροι της οποίας θα αποτελούν συνέχεια τωνρυθμίσεων των προηγούμενων ΕΓΣΣΕ.Αιτήματα - τεκμηρίωσηΜε την επιφύλαξη να θέσουμε τεκμηριωμένα κατά τη συλλογικήδιαπραγμάτευση περαιτέρω αιτήματα θεσμικού χαρακτήρα καιδιεκδικήσεις των εργαζομένων, επικεντρώνουμε στην παρούσαΠρόσκληση τα εξής:1. Σύναψη συμφωνίας για νέο συμβατικό κατώτατο μισθό, με στόχοτην προστασία της αξιοπρεπούς διαβίωσης και κριτήριο το 60%του διάμεσου μισθού με συνεκτίμηση του πληθωρισμού στηνπραγματική αγοραστική δύναμη των μισθωτών.2. Ενσωμάτωση στην ΕΓΣΣΕ των τελικών διατάξεων για τη νομικήμορφή, την οργάνωση και λειτουργία του «Ειδικού ΛογαριασμούΕπαγγελματικής Κατάρτισης» (ΕΛΕΚ), σύμφωνα με το αρθρ. 15 § 5του ν. 4921/2022 και το αρθρ.2 της προηγούμενης ΕΓΣΣΕ (ΠΚ15/30.6.2022).i) Η Ελλάδα χρειάζεται σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά έναπαραγωγικό και κοινωνικό σχέδιο ανοικοδόμησης της οικονομίας μεεπίκεντρο την προστασία της εργασίας, για να αντιμετωπιστούν οιπροκλήσεις που δημιουργούν οι σύνθετες γεωπολιτικές και διεθνείςοικονομικές και τεχνολογικές εξελίξεις και η κλιματική αλλαγή.Ο συνδυασμός των επιπτώσεων της πανδημίας, της ακρίβειας και τωνγεωπολιτικών εξελίξεων, που προκάλεσε η εισβολή της Ρωσίας στηνΟυκρανία προκαλεί για την ελληνική οικονομία και την αγορά εργασίας μιαεύθραυστη κατάσταση με αβέβαιες προοπτικές. Ο ρυθμός μεγέθυνσης τηςοικονομίας αναθεωρείται πλέον προς τα κάτω και θα είναι οριακός για το2023. Κυρίαρχη είναι η ελπίδα η οικονομία να μη βρεθεί σε κατάστασηστασιμοπληθωρισμού. Η ανεργία παρά την πτωτική της πορεία παραμένεισε υψηλό επίπεδο. Το ποσοστό της απασχόλησης είναι από τα χαμηλότεραστην Ε.Ε. Οι διαταραχές στις αλυσσίδες εφοδιασμού, τα υψηλά κόστησυναλλαγών και οι νέες μορφές εργασίας, που αναπτύχθηκαν στη διάρκειατης πανδημίας, έχουν προκαλέσει μετασχηματισμούς στην ποιότητα και τηνασφάλεια της εργασίας δημιουργώντας ένα επισφαλές εργασιακόπεριβάλλον για πολλές ομάδες εργαζομένων. Την ίδια στιγμή οι υψηλέςτιμές της ενέργειας και των τροφίμων μειώνουν το πραγματικό διαθέσιμοεισόδημα των νοικοκυριών, ειδικά εκείνων που βρίσκονται από τη μέση και2
-
κάτω της κοινωνικής πυραμίδας και έχουν υψηλή ροπή δαπάνης γιατρόφιμα, αυξάνοντας σημαντικά τον κίνδυνο να βρεθούν σε συνθήκεςακραίας φτώχειας και σοβαρής υλικής αποστέρησης.Η πρόσφατη αύξηση του νόμιμου κατώτατου μισθού και τα διάφοραπεριστασιακά κρατικά καταναλωτικά επιδόματα αντισταθμίζουν μόνο ενμέρει τις επιπτώσεις της ακρίβειας. Και όπως συμβαίνει πάντα σε χώρες μεαδύναμο σύστημα κοινωνικής προστασίας, όπως και στην Ελλάδα, οιεπιπτώσεις της ακρίβειας επιβαρύνουν περισσότερο τους εργαζόμενους καιτις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Ενα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα όμως,που δεν πρέπει να υποτιμάται, είναι ότι ο συνδυασμός κοινωνικήςανασφάλειας, αβεβαιότητας και δυσαρέσκειας τροφοδοτεί τον πολύμορφολαϊκισμό και υπονομεύει την εμπιστοσύνη και την αναγκαία κοινωνικήαλληλεγγύη, τις οποίες προϋποθέτει η ενίσχυση της δημοκρατίας.ii) Η Γενική Συνομοσπονδία διαχρονικά υποστηρίζει ότι δεν μπορεί ναυπάρξει πραγματική οικονομική ανάπτυξη χωρίς ουσιαστική ανάκαμψη τηςαγοράς εργασίας. Η θέση μας αυτή αποκτά μεγαλύτερη σημασία στιςσημερινές συνθήκες. Οι συνθήκες αυτές επιβάλλουν, ανάμεσα σε άλλα,ριζική επέκταση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Το ποσοστόκάλυψης των εργαζομένων από συλλογικές συμβάσεις στην Ελλάδα είναιαξιοσημείωτα χαμηλό, περίπου στο 26%, ενώ στις χώρες της Κεντρικής καιτης Βόρειας Ευρώπης τα ποσοστά κάλυψης ξεπερνούν το 70%. Βάσεισχετικής οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα είναι υποχρεωμένητα επόμενα έτη, να αυξήσει το ποσοστό κάλυψης στο 80%.Οι στόχοι μιας χωρίς αποκλεισμούς οικονομικής μεγέθυνσης, της καθολικήςπροστασίας των ευάλωτων ομάδων εργαζομένων και της ενίσχυσης τουκοινωνικού διαλόγου και των συλλογικών διαπραγματεύσεων πρέπει ναγίνουν οι κύριοι πυλώνες της οικονομικής και της κοινωνικής πολιτικής γιατην αντιμετώπιση του ελλείμματος αξιοπρεπούς εργασίας στη χώρα μας καιτων οικονομικών και μισθολογικών ανισοτήτων.Η ενίσχυση των θεσμών προστασίας της εργασίας είναι το πιοαποτελεσματικό δημοκρατικό μέσο υποστήριξης της ανθεκτικότητας τηςελληνικής οικονομίας και της άμβλυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων. Οιαρχές αυτές διατυπώθηκαν και υποστηρίχθηκαν καθολικά στο ΠαγκόσμιοΦόρουμ της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας τον Φεβρουάριο του 2022 γιαμια ανθρωποκεντρική ανάπτυξη και περιλαμβάνονται και στηνεκατονταετή διακήρυξή της για το μέλλον της αξιοπρεπούς εργασίας. Ειδικάσε συνθήκες μεγάλης αβεβαιότητας, ο κοινωνικός διάλογος είναι ο κύριοςθεσμός προστασίας της κοινωνικής συνοχής και της δημοκρατίας. Οισυλλογικές διαπραγματεύσεις ενισχύουν τα δημοκρατικά θεμέλια τωναγορών εργασίας και την εμπιστοσύνη στις δημοκρατικές αξίες τωνκοινωνιών μας. Κοινωνικός διάλογος και συλλογικές διαπραγματεύσεις3
-
συνδιαμορφώνουν μια προοπτική ανάπτυξης που μπορεί να είναιανθρωποκεντρική, συμπεριληπτική, ανθεκτική και βιώσιμη.Ολα τα ευρήματα των δεικτών κοινωνικής βιωσιμότητας δείχνουν τηνανάγκη για ισχυρή δέσμευση των οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής γιααποτελεσματικά μέτρα στήριξης της αγοράς εργασίας, του εισοδήματοςτων εργαζομένων και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Οι παρεμβάσειςαυτές είναι αναγκαίες αφενός για την ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνηςαφετέρου για την επίτευξη στόχων της Ατζέντας 2030 του ΟΗΕ για μιαβιώσιμη και ανθρωποκεντρική ανάπτυξη. Η Ελλάδα πρέπει να επιταχύνειτη δημιουργία συνθηκών πλήρους, παραγωγικής και αξιοπρεπούςαπασχόλησης. Υπάρχει σαφής ανάγκη ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής μετην προστασία θεμελιωδών αρχών και δικαιωμάτων στην εργασία, μεαξιοπρεπείς μισθούς, με εξασφάλιση ίσης αμοιβής για εργασία ίσης αξίαςκαι με την προώθηση πολιτικών διά βίου μάθησης και εκπαίδευσης, ώστενα διασφαλιστεί η ισότητα των φύλων και των διαφορετικών ηλικιακώνομάδων στη διανομή της ευημερίας.iii) Η απώλεια αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού εξαιτίας τηςακρίβειας στην Ελλάδα ξεπερνούσε το 19% τον Σεπτέμβριο του 2022.Επίσης, το ύψος του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα είναι χαμηλότεροεκείνου, που θα μπορούσε να διασφαλίσει για τους εργαζόμενους έναεισόδημα αξιοπρεπούς διαβίωσης.Τα δεδομένα για την κατάσταση της αγοράς εργασίας μας δείχνουν ότι ηαναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού και η ενίσχυση των συλλογικώνδιαπραγματεύσεων και της προστασίας της εργασίας είναι επιβεβλημένη.Δεδομένης της διάρκειας του κύματος της ακρίβειας, υπάρχει άμεση ανάγκηγια επαρκή αύξηση του κατώτατου μισθού, που θα βοηθούσε σημαντικάστη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των νοικοκυριών με χαμηλό εισόδημαστην τρέχουσα κρίση κόστους ζωής και στην ενίσχυση της κατανάλωσης.Επίσης, υπάρχει άμεση ανάγκη επαναρρύθμισης των εργασιακών σχέσεωνκαι σημαντικής αύξησης του ποσοστού κάλυψης της προστασίας τωνεργαζομένων με κλαδικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας για την επίτευξημισθολογικών προσαρμογών, οι οποίες θα αντισταθμίζουν την επίδρασητου πληθωρισμού σε όλη την κλίμακα των μισθών με στόχο την επίτευξηδίκαιων αμοιβών. Μια τέτοια εξέλιξη θα έχει θετικές επιδράσεις τόσο γιατην δικαιότερη διανομή του εισοδήματος, όσο και για την δημιουργίασυνθηκών μιας χρηματοπιστωτικά σταθερής και αναπτυξιακά βιώσιμηςοικονομίας.Για τους λόγους αυτούς4
-
η ΓΣΕΕ καλεί τις εργοδοτικές οργανώσεις, με τις οποίες θεσμικάκαταρτίζουμε την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, ναξεκινήσουμε χωρίς καθυστερήσεις, τη συλλογική διαπραγμάτευσηγια τον καθορισμό νέου συμβατικού κατώτατου μισθού καιημερομισθίου, δεσμευτικού για όλα τα μέλη των Οργανώσεών μας,αναλαμβάνοντας τις ευθύνες που μας αναλογούν στο πλαίσιο τουνόμου και των αναγκών της Κοινωνίας και της Οικονομίας.Ο κατώτατος μισθός πρέπει να είναι επαρκής για αξιοπρεπήδιαβίωση, η οποία προσεγγίζεται με το κριτήριο του 60% τουδιάμεσου μισθού και με συνεκτίμηση του πληθωρισμού στηνπραγματική αγοραστική δύναμη.Το αίτημά μας για καθορισμό νέου και ικανοποιητικού κατώτατουσυμβατικού μισθού θεωρούμε ότι θα συμβάλει ουσιωδώς και στηναποδυνάμωση και κατάργηση του λεγόμενου νόμιμου κατώτατου μισθού,που αποτέλεσε καίριο πλήγμα στη συλλογική αυτονομία, μέσω τηςαποκλειστικής κρατικής ρύθμισής του.Για τη ΓΣΕΕ, αλλά και για την πλειονότητα των κορυφαίων εργοδοτικώνΟργανώσεων, εξακολουθεί να ισχύει η συμφωνία μας για την ανάγκη νααποκατασταθεί πλήρως η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, ωςπρος το περιεχόμενο και την καθολικότητα στην δέσμευσή της, με τηνεπαναφορά όχι μόνο του θεσμικού αλλά και του οικονομικού περιεχομένουτης στον καθορισμό των γενικών υποχρεωτικών κατώτατων μισθών στηχώρα.Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε ότι κατά την επικείμενη συλλογικήδιαπραγμάτευση για τη νέα ΕΓΣΣΕ θα εξαντληθεί κάθε δυνατότηταεπίτευξης συμφωνίας, για τον καθορισμό και μισθολογικών όρων, τηνοποία θα αξιοποιήσουμε ως μέσο πίεσης προς την Πολιτεία για την άρσητων συνεπειών των νόμων 4093/2012, του 4172/2013 και του 4564/2018,οι οποίοι, παρά τις διακηρύξεις για σεβασμό του κοινωνικού διαλόγου καιτης συλλογικής αυτονομίας, συνεχίζουν αδιατάρακτα να εφαρμόζονται απότις έκτοτε Κυβερνήσεις, διατηρώντας τη μονομερή παρέμβαση του Κράτουςσε πεδία που ανήκουν στη ρυθμιστική ή/και διαχειριστική αυτονομία τωνεθνικών κοινωνικών εταίρων.Τα παραπάνω ζητήματα θα τεθούν πιο αναλυτικά καιτεκμηριωμένα από τη ΓΣΕΕ κατά τις συλλογικές διαπραγματεύσειςγια τη νέα ΕΓΣΣΕ.Σας καλούμε, μέσα στις προθεσμίες που θέτει ο Ν. 1876/90, να ορίσετε τουςεκπροσώπους σας για την έναρξη των διαπραγματεύσεων. Η πρώτησυνάντηση προτείνουμε να πραγματοποιηθεί στα Γραφεία της ΓΣΕΕ, οδός5
-
Πατησίων 69, Αθήνα και οι επόμενες, εφόσον βεβαίως χρειασθούν, μπορούννα πραγματοποιηθούν εκ περιτροπής στα Γραφεία των Οργανώσεών σαςδιαδοχικώς, όπως έγινε και στα προηγούμενα χρόνια.Σας γνωρίζουμε ότι από την πλευρά μας εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ θαείναι οι ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ, Πρόεδρος, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΙΟΥΤΣΟΥΚΗΣ,Γενικός Γραμματέας, ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ, αναπλ. Πρόεδρος, ΒΑΓΓΕΛΗΣΜΟΥΤΑΦΗΣ, Γραμματέας Οργανωτικού, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ,Γραμματέας Οικονομικού, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΝΟΥΣΗΣ, Αναπλ. Γεν. Γραμματέας,ΘΑΝΟΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, Αναπλ. Γραμ. Οργανωτικού, ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣΝΙΚΟΛΑΟΣ, Αναπλ. Γραμ. Οικονομικού, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΕΡΡΟΣ, ΜέλοςΕκτελεστικής Επιτροπής, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ, Μέλος ΕκτελεστικήςΕπιτροπής, συνεπικουρούμενοι και από νομικούς συμβούλους ή ειδικούςεπιστήμονες- συνεργάτες, εφόσον αυτό θεωρηθεί απαραίτητο.Αρμόδιοςδικαστικόςεπιμελητήςναεπιδώσεινόμιματηνπαρούσασε όσους αυτή απευθύνεται, αντιγράφοντάς την ολόκληρη στην έκθεσηεπίδοσης που θα συντάξει.Αθήνα, 16/1/2023Με εντολή της Διοίκησης της ΓΣΕΕΟ Πρόεδρος Ο Γενικός ΓραμματέαςΓιάννης Παναγόπουλος Νικόλαος Κιουτσούκης
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
- Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Γρεβενών
- Ανακοινώσεις
- Εμφανίσεις: 40
