Επιτροπής σε 10.000 εργαζόμενους που ανήκουν στην υψηλότερη κατηγορία επικινδυνότητας, το
επίδομα μηδενίζεται!
Σύμφωνα με τον 4512/2018 προβλέπεται η αναθεώρηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής
εργασίας μόνο ύστερα από την εκπόνηση σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς
βραχυπρόθεσμου, μεσοπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου σχεδίου δράσης. Στην παρούσα κατάσταση
γίνεται καταστρατήγηση- παράβαση του συγκεκριμένου νόμου καθώς έχει εκπονηθεί και παραδοθεί
στην επιτροπή μόνο το προκαταρκτικό βραχυπρόθεσμο σχέδιο. Τα σχέδια σύμφωνα με τον 4512 θα
αμβλύνουν τους παράγοντες κινδύνου και θα εγκαθιδρύσουν και εμπεδώσουν τις αναγκαίες
συνθήκες πρόληψης και συνεργασίας των εργαζομένων.
Σύμφωνα με την ΥΑ 43726/2019 που εξειδικεύει τον 4512΄ σε όλους τους χώρους εργασίας σε
δημόσιο και ιδιωτικό τομέα εκπονείται Γραπτή Εκτίμηση Επαγγελματικού Κινδύνου (ΓΕΕΚ) από τον
Τεχνικό Ασφαλείας και τον Ιατρό Εργασίας η οποία αναρτάται υποχρεωτικά στο Ολοκληρωμένο
Πληροφοριακό Σύστημα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και επικαιροποιείται από τον υπεύθυνο
των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και τα νομικά πρόσωπα αυτών κατά τις διατάξεις του ν. 3850/2010. Στη
συνέχεια θα έπρεπε να αναπτύσσεται ένα σύστημα παρακολούθησης και συγκριτικής αξιολόγησης
των φορέων πάνω στην οποία θα βασιζόταν η βαθμολόγηση επικινδυνότητας όλων των ειδικοτήτων.
Οχι μόνο δεν έχει υλοποιηθεί οτιδήποτε από τα προαναφερόμενα αλλά είναι εμφατικό το ότι ούτε το
Υπουργείο Εργασίας έχει εκπονήσει Γραπτή Εκτίμηση Επαγγελματικού Κινδύνου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με το πόρισμα της ίδιας της Διυπουργικής Επιτροπής η
βαθμολόγηση βασίστηκε σε παντελή (ο χαρακτηρισμός της Επιτροπής) έλλειψη στοιχείων όπως είναι
η ΓΕΕΚ, οι κλαδικές και επιδημιολογικές μελέτες και σε αξιολόγηση από διοικητικούς υπαλλήλους οι
οποίοι δεν έχουν σχέση με τα θέματα ΥΑΕ και δεν μοιράσανε τα ερωτηματολόγια στους
εργαζομένους. Ενστάσεις σε επιστημονικό και τεχνικό επίπεδο υπάρχουν και για την μεθοδολογία
που ακολουθήθηκε στην αξιολόγηση…μη υπαρχόντων στοιχείων.
Η βαθμολογική μάλιστα κατάταξη υπερέβει εις βάρος βέβαια των εργαζομένων σε πολλές
περιπτώσεις και το Τελικό Πόρισμα της Επιτροπής Βαρέων και Ανθυγιεινών στην οποία συμμετείχε το
σύνολο των κοινωνικών φορέων.
Η Διυπουργική Επιτροπή συνεδρίασε δίχως την συμμετοχή των εργαζομένων όταν βασικό ευρωπαϊκό
κεκτημένο στα θέματα Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία και βάση επίτευξης όλων των στόχων είναι
η τριμερής διαβούλευση και τελικά ομοφωνία, μεταξύ Κράτους, Εργαζομένων και Κυβέρνησης.
Η Επιτροπή συνεδρίασε 103 φορές, επί 36 μήνες για το αμφισβητούμενο αυτό αποτέλεσμα και μας
παρουσιάζετε ένα ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα ενός μηνός για διαβούλευση με τα συνδικάτα, όταν ο
4512 προέβλεπε ότι η γνωμοδότηση θα ολοκληρωνόταν όχι αργότερα από τον Φεβρουάριο του 2019.
Δώσατε τρία χρόνια στην Επιτροπή, δώστε τον ανάλογο χρόνο για διαβούλευση με τους κοινωνικούς
φορείς. Καθυστερήσατε 3 χρόνια για την παραγωγή μίας καθόλα αμφισβητούμενης γνωμοδότησης,
δώστε τον απαραίτητο χρόνο στα συνδικάτα να εξορθολογίσουν τα συμπεράσματα
Η αρχική σας προφορική αναφορά ότι δεν αλλάζουμε την βαθμολογία, το δημοσιονομικό κόστος και
ολοκληρώνουμε την διαδικασία έως τα τέλη Φεβρουαρίου μετά τις τοποθετήσεις μας, εξελίχθηκε με
την ολοκλήρωση της συνάντησης της 28ης Ιανουαρίου σε διαβεβαίωση επανεκτίμησητης
βαθμολόγησης και διερεύνηση αύξησης του δημοσιονομικού κόστους. Επιμείνατε όμως στο
ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα που δεν επιτρέπει σοβαρό διάλογο.